Totalt antall sidevisninger

lørdag 6. juni 2009

Hvorfor spør ingen mennene?

http://www.dagbladet.no/2009/06/06/nyheter/innenriks/husarbeid/likestilling/6590322/

Norske menn gjør for lite husarbeid, mener norske kvinner. Både i Tyskland, Italia og Danmark er kvinner mer fornøyd med sine menns innsats. Hvorfor spør man aldri hvor fornøyd mennene er, med kvinnenes innsats?
Norge havnet helt nede på 11. plass, på nivå med Tyrkia, en overraskende dårlig plassering i en europeisk undersøkelse hvor kvinner blir spurt om hvor mye husarbeid mennene deres gjør.
26 prosent av norske kvinner sier de må gjøre mer hjemme enn det de mener er deres andel av husarbeidet. Undersøkelsen viser hvilke forventninger kvinner i 31 europeiske land har til mennenes husarbeid.
Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt mener at norske kvinner forventer mer av sine menn, blant annet fordi kvinner i Norge er i jobb.
-Vi har kommet langt i likestilling når det gjelder barn, men når det gjelder husarbeid, er det en del som gjenstår, sier hun til Aftenposten.
Mannsforskerne mener også norske kvinner har mye høyere forventninger enn kvinner i land som Italia.
UNDERSØKELSEN ER GJENGITT I NETTAVISENE I DAG, OG JEG BARE SPØR:
Hvis man spurte norske menn om de synes kvinnene gjør for lite av bilvedlikehold, dekkskift, plenklipp, snekring,utvendig maling, båtpuss og andre mer typiske “manneting”, hva ville svarene blitt da?
Hvorfor skal man hamre løs på menn med disse undersøkelsene som viser at menn tørker for lite støv? Jeg har lest slike undersøkelser ti ganger før, men det går jo aldri den andre veien!
Likestillingsminister Huitfeldt får nok et godt flir i munnviken, for hun argumenterer jo nettopp med at menn ikke skal ha så mye å gjøre med ungene sine etter et samlivsbrudd, fordi de ikke har tatt sin del av arbeidet i hjemmet…
Er det sant? Er ikke “arbeidet i hjemmet” alt som har med hjemmet å gjøre? Hva i himmelens navn er galt i at man fordeler arbeidet slik at en del faller på kvinner og en annen del på menn? Så får det være opp til hver enkelt familie å organisere det slik de helst vil.
Jeg har ingen ting imot å vaske huset mens kona maler veggene ute, eller snekrer, bare for å si det slik. Hun gjør sikkert den jobben enda bedre enn meg, men jeg skal ha meg frabedt en undersøkelse som viser at jeg gjør for lite i hjemmet om det er jeg som henger i stigen på veggen og maler, mens hun rer opp sengene.
Nå hevdes det også at norske kvinner kan ha større forventinger til sine menn når det gjelder husarbeid, enn menn fra mange andre land. Ja, kanskje det er blitt slik, i takt med utviklingen i Norge. Jeg tror faktisk at mange norske menn tar sin helt naturlige del av arbeidet både i huset og hjemmet forøvrig. Det finnes nok mange unntak, men det gjør det sikkert hos begge kjønn.
Som man spør, får man svar. Man får nok det svaret man spør etter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar